10 tips när du kommunicerar hållbarhet

Hållbarhetskommunikation har delvis en annan logik än den traditionella marknadskommunikationen och reklamen. Att kommunicera hållbarhetsfrågor handlar mer om att involvera och samskapa än om att övertyga, och därför ser också planering, genomförandet och utvärderingen annorlunda ut.

1

Öppen och ärlig

Var transparent om företagets påverkan på biologisk mångfald, både det positiva och negativa.

2

Se till att det är sant

Stöd alla påståenden med mätbara och verifierbara data. Använd aktuell forskning så minskar risken för felaktigheter och du motverkar desinformation.

3

Var konsekvent

Kommunikationen om biologisk mångfald behöver vara synkad med företagets hållbarhetsstrategi. Skicka inte motsägelsefulla budskap och använd aldrig naturen d som en ”grön fernissa” för att undbika att prata om andra större miljöproblem.

4

Fokus på samarbete

Omställningen är inte linjär och kan inte ske utan samarbete. Samverka därför med era leverantörer för att hitta lösningar och driva på förändring tillsammans.

5

Lyft affären

Visa att er satsning på biologisk mångfald också är ett affärsstrategiskt beslut. Då blir det trovärdigt.

6

Frågan är viktigare än svaret

Var transparenta med var ni är och vilka utmaningar ni står inför. Ni behöver inte ha svaren klara så länge som ni ställer relevanta frågor. Rätt svar kommer ni hitta längs vägen.

7

Inga enkla lösningar

Presentera aldrig en enkel lösning. Tror ni att ni har hittat den, så är risken stor att ni förenklat utmaningen för mycket. Någon slår strax hål på myten och då tappar ni förtroendet ni byggt upp.

8

Er egen förändringsresa

Att alla i organisationen förstår och engagerar sig i er hållbarhetsresa är er viktigaste tillgång. Berätta och utbilda internt både om konkreta steg som tas nu, med en tydlig vision för 2030 och framåt.

9

Undvik polarisering

Var en lugn, saklig, och inkluderande röst i det offentliga samtalet. Hållbarhetsdebatten behöver inte mer polarisering.

10

Bjud in till dialog

Håll seminarier och workshops, och be om svar i sociala medier. Lyssna noga på det som andra säger, det kommer vidga perspektiv och skapa förutsättningar för samsyn.

 

Fler sätt som Vildriket kan stötta ert företag

 

Ge en företagsgåva

Nu kan du köpa en gåva från Vildriket och ge fribiljetter, årskort eller en övernattning på Varghotellet till era medarbetare, kunder och samarbetspartners. Ni får möjlighet att ge bort ett år av gröna naturupplevelser på en av Sveriges vackraste platser – Vildriket i Järvsö, samtidigt som ni stöttar vårt arbete för ett vildare Norden.